måndag 2 maj 2011

Presentation av 2 medlemmar

Här kommer nästa person som är Thorhild som beskriver sig så här:

Jag heter Torhild Hektoen, bor på en liten gård nära E20 8 km söder om Alingsås. Växte upp i Oslo, men har alltid handarbetat i olika former, så när vi skaffade får 2005 blev vägen kort till att ta hand om ullen. Spinner idag garn på spinnrock hemma, men ett mindre spinneri kommer att sätta mer fart på garntillverkningen.

Vi har 12 leicestertackor som producerar en härlig ull och vita lockiga skinn. Ullen ägnar sig utmärkt för tovning som jag också gör. Får är underbara djur som ger råvara till flera förädlingsformer förutom att vara fantastiska lantskapsvårdare. Det var för mig självklart att vara med om att starta ett litet småskaligt spinneri.


Så har vi Irene med sin presentation:

Iréne Falk Johanson, Eklanda Brogården, Vårgårda.
Finullsfår har den allra mjukast, finaste ullen av våra nordiska får. Därför valde vi att skaffa dessa underbara får för att hålla våra marker öppna när vi blev månskensbönder, min man och jag. Vi arbetar båda inom vården, men all vår fritid lägger vi på Brogården som är en släktgård. Då jag i ungdomen gick en del textilutbildningar känns det väldigt roligt att nu kunna knyta samman säcken och få syssla med ull och hantverk. Då det öppnade sig möjligheter att tillsammans med några andra ullentusiaster starta ett spinneri med kapacitet att hantera mindre kvantiteter ville jag självklart vara med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar