tisdag 31 maj 2011

Tre ytterligare presentationer

Jag heter Ulrika Gardtman och bor på en liten gård i Stora Mellby som ligger ca 30 km norr om Alingsås. Vi har en fårbesättning som består av 45 tackor av rasen Gotlandsfår. Varje år föder vi upp mellan 80-90 lamm. Vi satsar på avel för att få fram skinn och livdjur av hög kvalité.
När jag för några år sedan kom i kontakt med ”ullgruppen” inom Norra Älvsborgs Fåravelsförening, en grupp ullentusiaster som hade planer på att starta ett småskaligt spinneri, så nappade jag direkt. Jag såg en möjlighet att tillvarata all den vackra ull som mina får årligen producerar och som vi hittills bara har kastat bort. Jag ser fram emot att få förädla denna fina råvara till mjukt ullgarn i olika grå nyanser samtidigt som vi genom lokalt företagande bidrar till att hålla vår landsbygd levande.

Susanne Henriksson heter jag och jag bor på en liten gård längs Säveån söder om Vårgårda. Där bor jag tillsammans med min man och alla djuren. Gården som är min mans släktgård drivs i naturlig anda och med grön produktion .
På gården finns bl.a. en liten besättning av gotlandsfår. Vi försöker förädla så mycket som möjligt av det som fåren ger oss, bl.a tas ullen tillvara. Enligt lag skall fåren klippas minst en gång per år, och vi har valt att klippa tackorna senvinter och på hösten. Höstullens silvergrå och glansiga lockstaplar är både  ljuvliga att känna och titta, men det går att göra så mycket mer än det. Jag har bl.a  lärt mig att handspinna, så som de gjorde förr. Det är en långsam process och resultatet har varierat en hel del, dessutom  har jag inte fått fram så mycket garn som jag har velat ha. Så när vi, en grupp ullfantaster började att spåna om ett eget modernt spinneri, en Minimill, så självklart ville jag vara med om det.

Jag, Anne Marie Eriksson och min man Weine, bor sedan 25 år på Lyckänge nära Ljurhalla. Hästar, får, getter och nötkreatur har betat markerna genom åren. Redan på 70-talet började mitt intresse för textila hantverk att växa och främst då inom vävning. För närvarande  bistår jag medlemmarna i Vävstugan Bobinerna i Borås med uträkningar och uppsättningar av vävar. Under senare år har maskinstickning med både moderna och antika maskiner samt handspinning fört min nyfikenhet bakåt i den textila kedjan. Att få möjlighet att medverka i gruppen av eldsjälar för ullens förädling i ett småskaligt spinneri och därtill i den lokala regionen, känns mycket privilegierat och spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar